Strålende sol | Våkent blikk

Det titter inn
gjennom vinduets gløtt
mellom persienner og gardiner
sollys fra en strålende sol ute

Den byr seg selv inn
og gjester mitt soverom

Lyset leter seg frem til der jeg ligger
og leker med ansiktet mitt

Sollyset treffer øynene mine
og streifer lett over halvlukkede øyelokk
som enda bærer søvn i seg

Det er en lys morgen

Solen har stått opp
og jeg varmes innvendig i halvsøvne
over dens tilstedeværelse

Litt etter litt flyttes bevisstheten fra
søvnens svøpe til morgengryets liv

Jeg vekkes sakte av lekent sollys
mens jeg merker at øynene åpner seg
og tar imot den nye dagen

Jeg fester et våkent blikk
på sollyset som siver inn
i soverommet
og omfavner bevisst
denne lyse morgenen

Jeg nyter min
første tilstedeværelse
i våken tilstand
opplyst av en strålende sol

både innenfra og utenifra…

Kommentarer

Populære innlegg