Grensebygging

Jeg prøver å finne ut av
hvor jeg skal tegne mine
streker og bygge mine gjerder
i forhold til meg selv
og ovenfor andre

Hvor tett er det greit
for noen å komme nær meg
og hvor langt unna
må jeg møte andre

Hvor stort gjerde
må jeg sette opp rundt
mitt indre
hvor bare jeg er tillat å være

Og hvilke gjerder
er nødvendige
for å sette sunne grenser

Jeg bygger flere og flere gjerder
ettersom jeg møter nye mennesker

Noen langt unna mitt innerste
og noen veldig nærme mitt eget sentrum

Men når jeg bygger gjerder
pynter jeg dem med blomster
og holder rekkverket velstelt
i livlige farger

Slik at i enhver relasjon
perifer eller nær
kan jeg møte menneskene i mitt liv
på en god måte
med kjærlighet og respekt

Uansett hvilken rolle
liten eller stor
vi har i hverandres liv

Kommentarer

Populære innlegg